Brugervenlighed på internettet

Er det ikke irriterende at bruge resurser på en hjemmeside, hvis mange af brugerne zapper videre til en anden? Fordi de ikke kan finde rundt på hjemmesiden, eller fordi de ikke når ind til det materiale, der kunne have fået dem til at blive?

 

Internetbrugerne læser ikke på en hjemmeside, de skanner og zapper fra punkt til punkt, fra side til side. Dette visser sig meget tydeligt når man laver brugertest, eye-tracking mv. Derfor kan det der virker på print-medier ikke altid overføres til internet-mediet.

 

Internetbrugernes erfaring er der stor forskel på. Derfor kan man ikke altid gå ud fra, at brugerne af hjemmesiden opdager de links, man selv synes er indlysende, eller at de finder ind til det, man selv ved hvor er.

 

Hjemmesiden kan virke helt anderledes ud hos den enkelte bruger. Det, der virker godt på webmasterens PC, eller skærm, kan se helt anderledes ud ude hos den enkelte bruger. Hjemmesiden virker måske hurtig, når man selv tester, men kan være meget langsomt ude for enden af et modem eller en mindre forbindelse, end den man selv sidder på.

 

Brugerens opmærksomhed har man ofte kun i få sekunder. Hvis de ikke finder noget spændende eller ikke kan finde rundt, klikker de væk fra siden. Derfor er usability eller brugervenlighed meget vigtigt. Hvis man ikke kan overskue siden, eller finde det, man har brug for, så er der jo mange andre hjemmesider et enkelt museklik væk.

 

Løbende evalueret af hjemmesidens brugervenlighed er en god ide, og det bør gøres af en anden end den, der har lavet hjemmesiden. Det er vigtigt, at den der tester har en stor viden om brugervenlighed på internetsider.

 

Det er svært at prioritere mellem brugervenlighed og ønsket om at have det hele let tilgængeligt på forsiden. Ofte ender indgangsiderne med at blive uoverskuelige for den almindelige bruger. Det vigtigste materiale, og det der virker stærkest på brugerne, er ofte gemt dybt inde på hjemmesiderne, eller det står nederst på en lang side, så det ikke er synligt, med mindre man har en stor skærm.

Fakta om brugervenlige Websider

I gennemsnit bruger folk 2-4 minutter på en hjemmeside, derfor er det meget vigtigt at brugeren hurtig finder frem til det de skal bruge, og at deres oplevelse på hjemmesiden bliver en succes, for under 1% kommer tilbage, hvis deres første forsøg på at finde noget ikke lykkedes.

 

Ofte et det meget små ændringer der har stor betydning for, om det overhovedet lykkedes for brugeren at finde den relevante information på siderne, eller om vedkommende går videre til en anden og mere brugervenlig side.

 

Hvis man bruger 10% af budgettet til hjemmesiden på at sikre brugervenlighed, så viser undersøgelser, at sidernes effektivitet stiger med ca. 80% mht. at kommunikere budskaberne, og en lignende effekt kan direkte aflæses i statistikkerne f.eks. over unikke brugere på de forbedrede sider, eller på stigningen af et evt. salg via hjemmesiden.

 

Lad evt. en usabilityekspert/gennemgå de vigtigste sider, sammen med en medarbejder der har et stort kendskab til målgruppen. Dette kan give stor effekt. Det bedste er en kombination af ekspertise, kendskab til målgruppen, evt. kombineret med en brugertest.

Evaluering af jeres webside

En ekstern analyse af hjemmesidens brugervenlighed og markedsføringsværdi er et godt sted at begynde.

.

  • Hvor stor er websidens reelle gennemslagskraft?
  • Finder brugerne det de søger?
  • Er der fejl og hvordan undgås de i fremtiden?
  • Kan siden blive mere brugervenlig? Hvad savner man?
  • Hvilke ændringer er vigtigst i forhold til, hvad de koster og hvilken effekt de forventes at have?

.

under 1% kommer tilbage, hvis deres første forsøg på at finde noget ikke lykkedes. Ofte et det meget små ændringer der har stor betydning for, om det overhovedet lykkedes for brugeren at finde den relevante information på siderne, eller om vedkommende går videre til en anden og mere brugervenlig webside.

 

Forbedring på 15 ?30 % er almindelige Mht. at lave førstegangskiggere om til betalende kunder, når de kommer ind fra Google, bannerreklame eller lignende. I enkelte tilfælde er konverteringsraten forbedret med helt op til 260 %!

 

Brugervenligheds-undersøgelser betaler sig og derfor har har de fleste store virksomheder, faste evalueringer af deres websider med eksterne partnere hver ½ år.

Ekstern evaluering er værdifuldt i de fleste tilfælde.

Oftest er sproget og navigationsstrukturerne blevet indforståede, og det der har betydning for brugerne er gemt langt væk. Redaktørerne bliver for inforståede og kan ikke i tilstrækkelig grad sætte sig i brugerens sted. De oplagte fejl og uhensigtsmæssigheder kan derfor hurtigt ryddes af vejen når der kommer eksterne øjne til.

 

Der er måske brug for en brugertest eller en kvalitativ analyse for at undersøge om virksomhedens budskaber når brugerne. Klik her for at læse mere om brugervenlighed>>

 

Evalueringen kunne afsluttes med, at I modtager en rapport, men det kunne også være i form af et mødeoplæg eller et foredrag klik her for at læse mere >> 

Kontaktinformationer

Kontakt os på følgende adresse, mail eller telefonnummer

Adresse/Telefon:
4cast.dk
Smedeengen 3
2635 Ishøj
+45 27642724